Op weg naar een tweeschijvenstelsel
De belasting over inkomen wordt nu berekend via een vierschijvenstelsel. Door de invoering van een tweeschijvenstelsel nemen de besteedbare inkomens toe van alle personen met een inkomen vanaf € 20.000 per jaar. Ook wordt het minder van belang of inkomen in een huishouden met één of twee personen wordt verdiend.
| Jaar | Inkomen max € 20.142 | Inkomen max € 34.404 | Inkomen max € 68.507 | Inkomen boven € 68.507 |
|---|---|---|---|---|
| 2018 | 36,55% | 40,85% | 40,85% | 51,95% |
| 2019 | 36,65% | 38,10% | 38,10% | 51,75% |
| 2021 | 37.05% | 37,05% | 37,05% | 49,50% |
Mensen met een inkomen boven € 20.000 gaan er op vooruit. Dat komt onder andere doordat de meeste tarieven van de inkomstenbelasting omlaag gaan. De inkomstenbelasting wordt berekend over 2 schijven in plaats van 4 en het belastingpercentage per schijf gaat omlaag. Daardoor wordt het ook minder belangrijk of het inkomen door 1 of 2 personen in een huishouden wordt verdiend.
Gevolgen nieuwe stelsel voor AOW-gerechtigden
Zodra iemand de AOW-leeftijd bereikt, gelden aangepaste tarieven.
| inkomen max. € 20.142 |
inkomen max. € 33.994 |
inkomen max. € 68.507 |
inkomen boven € 68.507 |
|
|---|---|---|---|---|
| 2018 | 18,65% | 22,95% | 40,85% | 51,95% |
| 2019 | 18,75% | 20,20% | 38,10% | 51,75% |
| 2020 | 19,15% | 37,05% | 49,50% | |

